Arbetsförnedringen

Det finns en statligt styrd organisation här i vård land som kallas för Arbetsförmedlingen. Där 90% av deras anställda inte kan sitt jobb och inte har någon aning om vad dom pratar om, 30% av dom är (inte för att på nått sätt vara otrevlig eller rasistisk nu) inkompetenta invandrare som inte kan göra sig förstådda för att dom inte förstår språket.
[Nu är det här siffror jag tagit ur mitt eget huvud, men sanningen kan inte vara långt ifrån.]
Visst jag förstår att dom anställer folk som kan flera språk för att det är många som går på arbetsförmedlingen som inte kan svenska. (Nog för att, lära sig svenska borde dom gjort så fort dom landade istället för att söka jobb) Men dom kan väll inte anställa människor med väldigt bräcklig svenska att arbeta på en byråkrati full av konstiga regler och svåra svenska ord?

Har gammal alfa-kassa och plocka ut egentligen pga av dom där idioterna.
När jag började gå där fick jag informationen om att jag inte hade rätt att söka det eftersom att jag saknade slut betyg. Det här var ju självklart bogus, men det fick jag veta först några år senare när jag var där och dom ifrågasatte varför jag inte hade alfa-kassa. IDIOTER!

Nu har jag bråkat med dom ett tag om flyttbidrag som jag har all rätt att söka. (En utav de få sakerna Moderaterna gjort som jag faktiskt tycker är bra)
När jag var in innan jag hade jobb och pratade med dom om detta och ville ha information. Var dom jätte trevliga och tycke det var jätte trevligt att jag ville ge Trollhättan ett försök trots arbetslösheten.
Sen när jag fått jobb går jag in igen för att berätta det och påbörja min ansökan om "bohagstransport". Dom blir jätte glada över att jag lyckatslanda en heltid. Men får då höra att jag måste ha med mig anställningbeviset. Vilket är helt logiskt. Men jag meddelar dom att jag inte har fått det än eftersom min chef väntade på att min handläggare i Skellefteå skulle godkänna nystartsjobb och skicka tillbaka papperna. Men dom antecknar att jag har varit där, och att jag ska återkomma med anställningsbevis.
När jag tillslut har fått mina papper underskriva och klara och ska gå in för påbörja min ansökan. Då börjar dom uppföra sig jätte konstigt
Säger först att jag måste komma in med anställningsbeviset två veckor innan jag påbörjar min anställning ^.o Vilket är hur konstigt som helst. Vadå om man får ett jobb i annan ort och min chef vill att jag ska börja direkt. Ska jag då säga att jag inte kan det för annars kommer jag ha svårt att få ihop pengar till flytten?
Sen så har jag inte fått den informationen och det har inte stått i något utav de informationsbladen jag har fått.
Så jag idkade att det i så fall var deras fel, eftersom dom inte gett mig information om detta och att det inte går hitta i någon utav de länkar och papper jag fått för att lära mig mer om hur det funkar.
Efter en massa om och men, så kan inte dom heller hitta just den här punkten. Så då lägger dom ner tjafset om just detta. Men börjar istället säga att det är min handläggare i Skellefteå som ska ta hand om detta. Men har i tidigare diskussioner med min handläggare och dom här i Trollhättan, kommit överense om att dom här i Trollhättan ska ta över mitt "fall" när vi hade fixat allt annat och det bara var flyttbidraget kvar.
De idkade också på att jag måste ha en fast bostadsadress här i Trollhättan innan jag kan söka. (Vilket jag inte riktigt har än) Men det kändes faktiskt också ganska logiskt.

Men nu har min handläggare i Skellefteå varit snäll och skickat alla papper till mig, och när jag sitter och läser informationsbladet igen. Hittar jag den här raden.
"Bostad på anställningsorten
Vid beslut om bohagstransport ska du ha fått bostad i den nya arbetsorten
eller i dess närhet. Om ditt permanenta boende inte är ordnat kan beslut om
bohagstransport tas även till en tillfällig adress på inflyttningsorten."


Vilket betyder att jag inte behöver ha en klar bostad. Kan lika gärna göra som jag gör nu och bo på första bästa soffa, så länge jag har någonstans att landa med möbler, vilket betyder föråd osv.

Har alltid velat dumförklara arbetsförmedlingen. Dels för att dom egentligen inte har en aning om vad dom håller på med och dels för att det är en helt menlös orginisation. Det ända bra dom gör är att tillverka jobb (lodsas jobb enligt mig då). Resterande "bra" saker som de håller på med, skulle försäkringskassan/soc och medborgarskolan kunna ta över.
Visst det skulle bli sjukt många nya arbetslösa om man la ner den menlösa orginisationer. Men det skulle också lösa upp många många miljoner i stadsbudgeten som skulle kunna användas till att skapa nya och riktiga jobb.

Skulle nog kunna ranta om detta ämne i alla oändlighet men sätter väll stopp här. Nu har min Handläggare i Skellefteå tagit över iaf. Vilket just nu känns bättre.. för han verkar iaf vilja att jag ska kunna ta mig hit och påbörja mitt nya liv så fort som möjligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0